32.

Bebis:
Barnet är nu ca 39 cm och väger ca 1,7 kg i början av veckan och ca 1,95 kg vid veckans slut.
Barnet sover en stor del av tiden men under de vakna perioderna är det aktivt och tränar på att röra sig, andas, öppna och stänga ögonen.
Barnet lägger nu på sig mer och mer fett och blir samtidigt mer och mer lik det barn som ska födas om några veckor.
Barnet har sannolikt lagt sig till rätta med huvudet nedåt och rumpan uppåt som förberedelse till förlossningen.
 
Jag tror nog att bebis ligger kvar med huvudet neråt eftersom nästan alla sparkar är på högersdan av magen och de flesta rörelserna från mitten och utåt höger. Och hickan är alltid nedanför naveln.
 
Mami:
Bebis ska fortfarande fördubbla sin vikt och därmed kommer både din mage och vikt öka också.
Livmodern är nu ca 30-32 cm och trycker på de inre organen, bland annat magsäcken och du kan uppleva att du blir mätt snabbare och känner att maten "inte får plats".
Japp, och det är skittungt att andas ibland!
 
Tankar:
Shiiieeet, det börjar bli nära nu.
Om 6-8 veckor är h*n förmodligen här, men det kan även dröja yttligare/bli tidigare såklart.
Fick beslutet från FK i måndags att jag får hel graviditetspenning från 30 januari. Så himla skönt!
Dock ligger schemat redan ute för både v. 5 & 6 så jag tänker att jag jobbar tills dess.
8 veckor hemma känns som det kan bli lite väl långtråkigt?!
Har schemalagt mig mycket mindre, eftersom jag inte visste om jag skulle få godkänt eller inte, så förutom nästa helg (helgerna är väldigt tunga) blir det nog inte så farligt, och än mår jag ju väldigt bra.
Idag var en kaosdag dock, usch. Men - om inget strul sker så var det min sista fredag!
Det börjar kännas både verkligt och overkligt.
Snart ska jag inte jobba mer på minst ett år, och snart sitter jag med min och vår bebis i famnen och matar med mina bröst och byter blöjor. Det blir sannerligen ett nytt liv i dubbel bemärkelse.
Men vi är så förväntansfulla, spända och nyfikna på vem som gömmer sig där inne och kör karatepass och hickmarathon titt som tätt.
Den största kärleken i våra liv ♥