28.

 
Hej vecka 28!

Bebis:
Barnet väger nu ca 1 kg och är ca 34 cm långt från huvud till fot.
Det står att barnet nu ofta ligger i rätt position för förlossningen, alltså med huvudet neråt, men fortfarande kan vända sig. 
Det hostar, blinkar, hickar, suger och tränar på sin andning.
Barnet börjar få rutiner och har en sov- och vakencykel som är relativt regelbunden. 
Inne i barnets gom börjar mjölktänderna växa fram och ögonfransar och ögonbryn har vuxit ut. 
Det står även att barnet kan börja drömma.
 
Mami:
Det är en kraftig tillväxtperiod nu och man kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen och revbenen.
Det är vanligt att man sover dåligt (inte ännu tack och lov, sover som en stock) och har svullna fötter och ryggvärk (yuuup). 
Tröttheten från början av graviditeten kan hitta tillbaka och visst är jag nog lite tröttare nu igen, framförallt på eftermiddagarna och kvällarna.
Annars är det väl just tröttheten och lite ryggont jag känner. Inte så farligt med nästäppa, blödande tandkött, pigmentförändringar och foglossning som det också står om.
Lite väl flåsig ibland och det kan kännas tungt att andas. 
Men absolut inget att klaga på!

Tankar:
Har väl inte hunnit tänka så mycket mer sedan förra uppdateringen utan är väl i samma läge än.
Ska bli skönt när alla helger är över så man kan fokusera lite mer på det som komma skall.
Klart tanken har slagit mig såhär i juletid att vi egentligen redan skulle suttit med en liten, men livet har ju sin gång och varje gång det sparkar och rör sig i magen är jag världens lyckligaste ändå.
Vi längtar efter dig och jag är säker på att du kommer få oss att förstå att det var just dig vi väntade på ♥
Vi ska nog avanmäla oss från föräldraträffarna vi bokat. Känns lite onödigt när jag har så många vänner som också kommer gå hemma.
Annars undrar jag om jag borde läsa på lite? Jag går i tankarna att allt löser sig sen och att alla klarar av det, men man kanske borde vara lite mer förberedd?
Någon som sitter inne på bra boktips?
#1 / / Sara:

Är det föräldrautbildning du menar tycker jag ni ska gå. Tyckte också att det kändes lite onödigt innan vi va där men det var verkligen massor med bra info som man inte hade nån aning om. Speciellt om förlossningen. Till och med H som varit med förr tyckte det var bra😊

Svar: Ja, vi kommer nog gå på dom som är på sjukhuset om amning och vad det är mer, men föräldraträffarna i B-Ryd var det bara vi och två till anmälda till, så det känns lite onödigt. ☺️. Hoppas ni mår bra och hade ett fint nyår 💕
pauliinet.blogg.se