Kladdkaka med avocado.

 
 
Hej söndag!
Idag på em hade vi papi & M här en sväng. 
Jag försöker dra ner lite på fikat nu och har hört att man kan göra kladdkaka på avokado, så googlade fram ett recept och provade.
Den är ju dessutom både gluten- & mjölkfri.
Jag har gjort dadelbollar innan, som jag tycker blir väldigt goda, så jag gillade den här!
Nu blev det ändå en liten klick glass bredvid, men annars kanske man kan ha grekisk yoghurt med lite honung eller nåt?
 
Här är iaf receptet, för en 12cm springform, så en liten kaka, men vi var 4st och det blev ändå lite grann kvar :)

1 ägg
70 g avokado
60 g urkärnade dadlar
2 msk mandelmjöl
2 msk riven kokos
1 1/3 msk kakao
1 krm vaniljpulver
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa samman avokado, dadlar & ägg med en stavmixer.
 
2. Rör ner resterande ingredienser. Fördela smeten i en smord och bröad form 12-cm springform.
Grädda mitt i ugnen ca 12min. 
 
Easy peasy!
#1 / / Elina :

WOW vilket recept! Älskar kladdkaka så ska nog ta och prova detta receptet :D Antecknat ner det i alla fall. Tack! :D

Svar: Kul! Jag har bara gjort den en gång men försöker nu köra sockerfritt så det kanske får bli en snart igen :) kram
pauliinet.blogg.se