Bröllop - checklista.

 
Sådär, nu har jag tagit med mig kaffe & dator till sovrummet och ska skriva ihop ett bröllopsinlägg till er.
Tittade igenom min bröllopskategori igår och insåg att den är väldigt tunn och spretig.
Det är såklart svårt att dela med sig utan att avslöja för mycket men jag tänker att vi strukturerar upp det och börjar från början med en checklista - så både ni och jag har koll på läget ;)
 
Avbockat:
Lokal. Detta var bland det första vi bockade av, och även det som avgjorde vilket datum det blev. Mer om det i ett annat inlägg.
Kyrka. Detta bockades av så snart de började ta emot bokningar för 2018, och vi fick både kyrka och tid enligt önskemål. 
♥ Tärnor & bestman. Dom blev tillfrågade ganska direkt. Tyvärr har jag tappat en tärna längs vägen, men man får ju respektera känslor och beslut och att alla faktiskt inte vill stå i fokus. Hon är ändå min tärna i hjärtat, och jag vet att hon hjälper till med och stöttar mig i allt ändå ♥
Brudklänning. Det var inte så lätt som man kunde tro och trots att jag började leta redan i Oktober beställde jag inte förns i Januari och har haft ångest både en och två gånger. Men det är bara släppa det nu och tänka att det kommer bli bra. Jag lider ju av beslutsångest gällande allt så att välja en annan klänning hade förmodligen också fått mig att vela haha. Det blir bra nu. Punkt.
Brudnäbbar. Check på den också.
♥ Toastpar. Här hade vi det lite struligt till en början. Vi var nog inte beredda på att folk skulle tacka nej, men även här får man ju respektera känslor. Hur som helst slutade det med att de vi tänkt från början tackade ja tillslut och jag hoppas innerligt att det inte var av skuld utan att de tycker det ska bli roligt. Och det tror jag. Vi har kommit överens om att de "bara" har hand om det vi inte får veta. Och så hade det blivit oavsett vilka som ställt upp för mitt kontrollbehov hade inte tillåtit annat haha.
♥ Brudtärneklänningar. Här höll vi ju på i vad som kändes som en oändlighet och precis när vi skulle nöja oss dök den perfekta färgen upp, så jag hoppas och tror att tärnorna även känner sig bekväma i klänningen.
♥ Brudnäbbsklänningar. Här tog jag en chansning och beställde från USA, och trots att en kom i fel storlek lyckades jag byta utan problem och alla passade. Här är jag så nöjd eftersom jag haft span på dessa klänningar redan innan vi ens planerade att gifta oss. Det är bara hoppas att Millie inte hinner växa ur sin tills det är dags hehe.
♥ Blommor. Det här tog jag tag i ganska tidigt vad det lät som på floristen. Men jag visste vad jag ville ha och kände att det var likaskönt att bocka av. En blomma är dock osäker fram tills någon vecka innan, men än hoppas jag!
♥ Cateringfirma. Det här bokade vi också ganska tidigt så det är mest provsmak och detaljer kvar att bestämma.
♥  
Bröllopstårta. Detta tog vi också tag i ganska tidigt och valde konditoriet som cateringfirman samarbetade med. Det smakade dock inte gott alls, så vi valde ett annat konditori och både service och smakprov känns toppen så det är skönt. Vet att ingen bryr sig särskilt mycket eller kanske inte ens orkar tårta. Men för mig, som ni vet, är det viktigt att jag tycker det är gott.
♥ Gästlistan. Denna gjorde vi såklart också ganska tidigt eftersom vi ville skicka ut "Save the date" tidigt eftersom bröllopet är mitt i semestertider. Det är jättesvårt och skitjobbigt att bestämma vart gränsen ska gå, men det måste bestämmas och man kan ju inte bjuda alla, tyvärr.
FotografFotografen bokade vi också ganska tidigt. Har inte provfotat än, men det känns jättebra ändå.
♥ Hotell för bröllopsnatten. Eftersom min svägerska jobbar på hotell valde vi hennes hotell då hon även kunde fixa specialpris till långväga gäster. Det verkar dock inte vara så många som kommer bo där, så är någon lokal gäst intresserad av att lyxa med hotellnatt och frukost så hör av er så får ni bokningskoden :D
Bröllopsresa. Först visste vi inte hur vi skulle göra med Millie, men vi kände att vi ville åka på en liten resa ensamma efter bröllopet. Sen är planen en längre resa i vinter där hon får följa med. Nästa bekymmer var sedan att hitta bra flyg då vi inte hittade några direktflyg alls inom Europa från Landvetter (i princip). Tillslut hittade vi ett bra flyg och en bra destination från Köpenhamn. Så 5 nätter är bokade, men Millie-ångesten tar kål på mig varje gång jag tänker på att lämna bort henne. Men det får lösa sig och blir förmodligen nyttigt för alla parter - även inför förskolestart ;( 
♥ Ringar. Detta fixade jag också ganska tidigt eftersom det bara är jag som ska ha en ring till och visste vad jag ville ha. Vi ska bara lämna in alla för putsning strax innan bröllopet.
♥ Frisör & mua. Också klart sedan tidigt och efter midsommar någon gång ska vi försöka få till prov av båda.
♥ Dryck. Vi provlagade ju menyn en kväll och hade vinprovning med papi & M, så vi har nog bestämt oss. Tror jag. Även här ett beslut som inte är hela världen men som känns svårt för mig.
♥ Transport. Eftersom ingen av oss är särskilt bilintresserad och A's pappa har en fin gammal bil så kändes det fint att han ska få köra oss.
 
 
Detta har vi kvar:
♥ Kläder till brudgum & bestman. Det är på väg på posten och ingen av dem är särskilt kräsen så det här löser sig förmodligen inom kort.
♥ Musik. Här måste vi rappa på lite och ta beslut. En låt till kyrkan har varit klar länge, och psalmerna bestämde vi tillsammans med prästen när vi hade möte. Men vi behöver yttligare en eller två sånger till kyrkan. Det här är heller inget stort problem eller av någon större vikt egentligen. Det är bara att vi måste lyssna lite och välja.
♥ Valsen! Det är väl hög tid att lära sig och börja öva! Hjälp mottages tacksamt!
♥ Bordsplacering. Detta kunde vi ju inte göra förns sista anmälningsdatum passerat. Men någon kväll så snart som möjligt när Millie somnat hyfsat tidigt är det dags att sätta igång. Det är nog inte så lätt som man tänker....
♥ Fixa 'hemgjorda' dekorationer. Bara lite småmoment, men det gör ju inget om det blir klart så det är bara att hitta tiden och ta tag i det också.
♥ Inhandling av diverse saker..
 
Resten som är kvar kan jag inte riktigt dela med mig av. Men nu när jag radat upp det känns det i det stora hela väldigt skönt.
Jag har haft panik det sista och känt att vi aldrig pratar om det och aldrig bockar av någonting. Men nu har vi pratat och börjat bocka av, och vårt mål är att allt som går att ha färdigt ska vara färdigt innan månaden är slut så vi slipper stressa veckorna innan och kanske kan njuta och tycka att det känns roligt också. 
Och det börjar redan nu kännas roligt igen, så ska försöka njuta!




Vad tycker ni om listan och inlägget? Var det intressant eller bara skittråkigt? 
Har ni tips eller idéer - vad som helst - så hit me! Man kan aldrig ha tänkt igenom allt för noggrant. Däremot kan man känna i efterhand att man missat/glömt/inte tänkt på massa saker - och det är lite av min skräck.
Så skriv gärna en rad om ni har något att dela med er av.

Jag har givetvis utelämnat lite småsaker i checklistan som jag inte kände behövde stå med, men i det stora hela är det såhär vi ligger till.
 
Kram på er och jag längtar så efter vår dag och att få dela den med, och träffa alla våra gäster! ♥
 
#1 / / Maria:

Vi läääääängtar! ❤

Svar: ❤❤❤
pauliinet.blogg.se

#2 / / Jasmine:

Tack för att du delar med dig av din lista. Alltid bra att få tips inför den stora dagen. Själv står jag brud nästa sommar.
Önskar er fortsatt lycka till med förberedelserna!
Kram

Svar: Det var så lite! Kul att någon uppskattar det.

Stort tack och lycka till själv! Skjut inte på något som går att bocka av ;)
Kram!
pauliinet.blogg.se