Livet som mamma - 7 månader.

Då har Milliemus hunnit bli 7 månader och väger strax över 8kg och är 67,5 cm lång :)

Sömn
Sedan hon började äta ordentligt med gröt på kvällarna och jag tog fighten i dryga veckan att vänja bort amningen vid läggning går läggningarna nu jättebra.
Hon får gröt runt 18, efter det går vi och tar på pyjamas och någon gång mellan 18:30-19 går vi in i sovrummet.
Säger godnatt till huset, världen utanför, drar ner rullgardinen halvt och lägger henne i hennes säng.
I 95% av fallen ligger hon och grejar med snutten/pratar/vänder sig lite fram och tillbaka och kollar så att jag är kvar och sen somnar hon. Brukar ta 10-15min och jag sitter på golvet bredvid. Är hon nöjd håller jag mig undan, annars tittar jag upp, säger att jag är där och klappar lite på henne och sen sätter jag mig ner igen.
Detta är en sån enorm lättnad. Både att amningen är borta så att A också kan lägga, och att hon oftast somnar nöjd, i sin säng, av sig själv.
Sedan det började fungera har också nätterna blivit bättre och hon vaknar ca 2 ggr istället för varannan timme.
Vaknar hon innan 00 försöker vi söva om henne, annars får hon komma till mig och "tutta". Tror inte det finns någon mjölk kvar direkt, men hon somnar om så snabbt om hon får komma upp.
Planen är att försöka vänja av det också.. men, man är trött, A ska upp och jobba, och ja, det är ju egentligen inget problem, sålänge inte jag ska sova borta. Men det dröjer väl ett tag till.
Hon tar morgon mellan 05-06 och på dagarna sover hon 3 gånger (i vagnen. Dagtid blir hon skogstokig om jag försöker söva henne inne) och nu är det ofta ett av passen som blir lite längre (1-2h). Oftast lunchpasset men ibland på morgonen, de korta är 30 min, ganska prick.
 
Amning
Ammar ingenting på dagarna längre. Hon äter glatt, gapar stort och tjuter glädjetjut när man öppnar kylen och hon förstår att det vankas mat hehe.
Ammar som sagt fortf på nätterna, men tror inte det finns så mycket utan att det mest är närheten hon vill åt.
Har äntligen varit iväg några timmar själv ett par gånger och även en kväll. Hello livet hehe.. 
 
Millie
Hon är världens bästa. Jag menar verkligen världens bästa.
Lite gnällig när hon börjar bli trött, och lite extra gnällig när vi är själva hemma och då får jag knappt lämna rummet, men utöver det är hon alltid glad.
Är vi iväg följer hon bara med, nöjd, säger inte ett ljud.
Hon busar, skrattar och har så mycket roligheter för sig.
Hon sitter stadigt och vill gärna stå upp, både i knät och mot saker hon kan hålla sig i. Även i gåstolen och där börjar hon få till att ta sig framåt.
Hon häver sig gärna iväg efter saker i myspölen eller över kanten på den. Oftast blir hon arg när hon hamnar på mage och vill bli vänd på, men det börjar gå lite bättre att vara på mage korta stunder och hon kommer faktiskt bakåt. Drar sig liksom med armarna på golvet men kommer som sagt bakåt istället för framåt heh..
Hon tycker lampor är väldigt intressanta och även andra barn. Försöker typ vinka, även om jag inte vet om hon förstår att det är det hon gör. Inga tänder ännu, men ser ut som ett litet "snitt" i underkäken så jag håller utkik :)
Hon gosar, pussas (eller äter på mig, vet inte riktigt vad hennes syfte är haha) och visar tydligt om hon vill komma till en.
Heeeeelt underbar.
 
Jag
Jag mår bra.
Just nu är faktiskt mammalivet sådär fluffigt som man föreställde sig.
Självklart är vissa dagar sjukt långtråkiga och det är påfrestande när hon är extra klängig men över lag älskar jag det och vill aldrig börja jobba igen.
Bästa stunden på dagen är från uppvak tills vi går morgonpromenad. Jag är en morgonmänniska och Millie är extra härlig innan första sovpasset.
Vill så gärna komma igång med lite träning och äta bättre, men det ligger ju bara hos mig så det är bara att bestämma sig. Gissar att vikten kanske inte ens står still nu när man slutat amma utan gärna sticker upp lite.
Och jag börjar känna att kroppen behöver stärkas när man går och bär på 8kg+ hela dagarna.
Skulle gärna sova en hel natt nån gång snart, men det får jag nog vänta på gissar jag haha.
Annars, 5 hjärtan av 5 möjliga ♥♥♥♥♥
 
Publicerat i Millie. / Vardag.
Taggar: livet som mamma