Livet som mamma - 4 månader.

 
Nu är det självklart att hon är här. Där jag är, är hon. Om vi åker iväg, är det som en familj. Vi är 3 nu, inget konstigt alls.
 
Sömn
Hon somnar fortfarande mellan 19-20. Vissa kvällar det senaste har hon till och med däckat 18:30, men det har varit nu på semestern när vi varit iväg och dagarna nog varit ganska intensiva för henne.
Hon vaknar ofta till ett par gånger och behöver nattas om/klappa på/stoppa in nappen innan hon somnar ordentligt för natten.
Hon vaknar ganska olika på nätterna och nu ha det oftast varit två gånger (kanske också pga av semester och att vi inte varit hemma). En runt 02 och en runt 04. Men ibland vaknar hon första gången 04.
Sedan brukar hon bara somna om till 05/06, men då har jag lyft över henne (och nestet) i min/vår säng och så sover vi ofta till ca 07 iaf.
Efter 2h uppe brukar det vara dags att sova igen och hon sover ca 3x45min på dagarna nu. Och är vaken ca 2h emellan varje sovpass.
Jag fick till nattningarna och sövde henne i sin säng innan semestern, även om det tog lite längre tid. Nu på semestern har som sagt allt varit lite annorlunda och hon har mest somnat i min famn så där får jag säkert börja om igen nu när vi är hemma. Men nu tar hon alltid nappen iaf, så det underlättar.
 
Magknip
Så gott som borta. Det verkar knyta sig ibland för henne, men är vi noggranna med magmassagen 2-3 ggr om dagen brukar det vara bättre.
 
Amning
Helammar fortfarande ca varannan timme. Pumpningen gick inget vidare. Eller en morgon fick jag ut 90 ml i en omgång, men sen har jag faktiskt inte pumpat mer. Känns smidigare att amma istället, än att pumpa flera gånger för att få ihop en måltid. 
Vi testade med flaska när jag pumpat dock och det verkade gå bra. 
Vi har gett henne ersättning en gång på test och det gick jättebra. Gjorde inte så mycket för jag vet inte hur mycket hon äter och ville inte att hon skulle suga i sig för mycket. Hon somnade efter, men vaknade efter ca 30 min och var jätteledsen i 30 min. Vet inte om hon fick ont i magen, så har inte velat testa igen nu när vi varit iväg, men vi ska prova någon gång till. Bröllopet får hon följa med på dock. Även om ersättning skulle funka är hon väldigt mammig fortfarande och har dessutom varit väldigt klängig det sista, så jag tror nästan vi kopplar av bäst om hon är med, även om kvällen kanske får avslutas tidigare än man egentligen önskar. Men hellre det än att behöva åka hem mitt i middagen för att hon är ledsen/inte somnar..
 
Millie
BVC nästa vecka, men skulle tro att hon växer som hon ska.
Sist vi var där, på 3-månaders kontrollen, vägde hon strax under 6kg och var 61 lång.
Hon är fortfarande världens gladaste och snällaste unge. Hon är nyfiken och vill vara med och se hela tiden. Jag är rädd att vi skämt bort henne på semestern genom att bära på henne så mycket så vi får se hur det går när A börjar jobba igen hehe.
Hon greppar saker lätt nu och sträcker sig även efter det mesta och vill känna på det, och stoppa i munnen hehe.
Hon sträcker även ut båda armarna som att hon vill flyga hehe,
Hon skrattar allt oftare och när jag & mamma busade med henne i veckan skrattade hon nog i 5 min sammanlagt. 
Hon vänder sig från rygg till sidan och har ett par gånger varit påväg till mage med, men ena armen fastnar lilksom under henne så det löser hon inte än.
Hon är mycket bättre på att ligga på mage nu och verkar nästan gilla det. Idag rullade hon över till rygg en gång, men vet inte om hon bara "ramlade" egentligen så det blev så.
 
Hon är som sagt mest go och glad hela dagarna men har samtidigt varit väldigt krävande och inte velat vara själv/i gymet/i babysittern nånting nästan, men bär vi runt på henne framåt är hon hur nöjd som helst.
Social och nyfiken liten skit.
 
 
Jag
Har en liten svacka med mig själv och min kropp.
Kom igång hyfsat och gick ner något kilo men sen kom semestern och promenaderna avtog och mat/fika ökade. Har inte vägt mig men känner mig som en flodhäst. Har bara mig själv att skylla såklart men är taggad på att ta tag i allt ordentligt på måndag igen.
Gick dubbla promenader en dag, men sen var jag öm i två dagar, så vet bara inte hur jag ska göra. Önskar jag kunde springa, men jag törs inte det än.
Frustrerande när inte bara disciplinen bromsar en, utan även kroppen. Har liksom inte behövt kämpa med vikten förr (även om det inte är någon fara alls, men självkänslan ni vet).
Amningen i sig gör det ju svårare att komma iväg också, och ska jag gå själv är det när A kommit hem från jobb, men då kanske det strax är amning, sen ska man laga middag, natta och ibland vill man ju ha kvällen tillsammans.
Jaja, det ger sig.
 
Mammalivet älskar jag men börjar känna att jag som person har försvunnit lite och av egoistiska själ vore det skönt om vi kunde ge ersättning någon gång ibland (om det fungerar med hennes mage) så jag kan komma hemifrån mer än 1h och fylla på med lite energi.
Att hänge sig själv till en annan person är ju vad mammalivet går ut på och det skulle jag aldrig byta bort, men det är en stor omställning från att vara "fri" till att ständigt ha någon hängades på sig 24/7, och att nu ha haft det i fyra månader. Den tiden man väl kommer loss vill man ju bara vara ifred och det påverkar ju relationen på sitt sätt också.
Det har varit lyx att ha mamma i Värmland de här dagarna nu som har suttit vakt när M sovit så jag & A kunnat gå iväg och fiska 30-45 min tillsammans iaf.
Men jag vet - det är bara en period nu, och lilla M är ju det bästa som finns. Men ja, ibland vore det skönt att känna sig som Pauline och inte bara som mamma.
Som sagt - en liten svacka.
Tur vi har charmigaste ungen på jorden iaf som bara med en blick har mig förblindad av kärlek. ♥
Publicerat i Millie. / Vardag.
Taggar: livet som mamma