24.

(23+3)
Bebis:
Barnet är nu ca 30 cm långt mellan huvud och fot och väger ca 565g i början av veckan och ca 665g vid veckans slut.
De vita blodkropparna, som är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner, har nu börjat bildas.
Luftvägarna formas och lungorna fortsätter att utvecklas. Balansorganet i innerörat har utvecklats och runt den här perioden kan ett barn som föds överleva, även om det är långt ifrån 100%-igt.

Mami:
Det står att humöret brukar ha stabiliserats och att många känner sig lugnare och gladare.
Jag tror inte mitt humör har varit extremt svajigt förut, och inte heller är det bara bra nu heller.
Lugn och glad som bas, men blossar upp ibland, men sån är jag alltid.
Bäckenbottenmusklerna börjar redan i vecka 24 att tänjas ut, vilket kan göra att det läcker ut lite kiss när du hostar eller skrattar, så det är bra att göra knipövningar dagligen. Måste försöka få in någon rutin på det så jag inte glömmer bort det. Typ när man borstar tänderna?
Det är även vanligt med livliga drömmar och ja, jösses. Är helt slut och vet inte vad som är på riktigt ibland när jag vaknar.

Tankar:
Ja, lugn och glad oftast. Deppig ibland. Det börjar gå upp för mig att jag ska ta hand om ett barn snart, och inte bara ha det i magen.
Jag längtar till kvällarna efter middag när jag lägger mig i soffan. Då brukar mini ha disco och det är bästa stunden på hela dagen, så jag får känna att h*n lever och förhoppningsvis mår bra därinne.
Har ännu inte handlat någonting till skruttis men vi har börjat prata om att titta på vagn snart.
När har ni andra gravida/mammor gjort det och börjat med andra saker?
Vi kommer även behöva byta en eller båda bilarna, men det känns så tråkigt så det skjuter jag gärna  på ett tag till.
De flesta kläder börjar bli trånga och glipa och bara vara fruktansvärt obekväma och det är inte så roligt att ens försöka klä upp sig längre och jag känner mig mest fet.
Jag älskar min lilla mage, men gillar inte otympligheten och att det satt sig på lår och rumpa också.
Det är givetvis värt det, och kommer förmodligen bli ännu värre haha, men det är lite ovant.
Jag har även börjat gå med tofflor på mig hemma för jag får så ont i fötterna/fotsulorna. Börjar ju bli tung hehe.
Önskar att jag hade motionerat regelbundet från början, men jag vågade knappt röra på mig i början, sen var jag så extremt trött och sen blev det höst och ruggigt och nu är det nästan mörkt direkt när man kommit hem,
Än så länge rör jag ju mig på jobbet 8 timmar om dagen, så får väl tänka på det. Har dessutom börjat få lite ont i ryggen efter arbetsdagarna, så raklång i soffan brukar vara skönt.
Känns sjukt att det "bara" är ca 16 veckor kvar, och förhoppningsvis bara 8 veckor kvar tills jag får gå hem från jobbet.
Det längtar jag efter.
#1 / / Maria:

Jag längtar med! ❤

Svar: 😘❤️
pauliinet.blogg.se